Erikoisalukset

Helsinki Shipyard kehittää sekä rakentaa edistyneimpiä tuotteita ja ratkaisuja asiakkaidensa toimintaa varten.

Tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa olemme kehittäneet täällä telakalla jo pitkään ainutlaatuisia tuotteita, jotka on tarkoitettu äärimmäisiin olosuhteisiin ja erikoiskäyttöön. Olemme saaneet laajasti tunnustusta jäänmurtajien johtavana toimittajana. Rakentamamme alukset ovat usein prototyyppejä, jotka sisältävät uusinta teknologiaa.

Helsingissä rakennettuja erikoisaluksia

Edistyneitä jäänmurtajia (508, 510)

  • NB 508, jäätämurtava monitoiminen pelastusalus, joka toimitettiin vuonna 2014 Venäjän liikenneministeriölle.
    • Erityisominaisuudet: Tässä ainutlaatuisessa monitoimipelastusaluksessa on uudenlainen  runkomuoto. Aluksella on patentoitu epäsymmetrinen runkomuoto sekä kolme ruoripotkurilaitetta, minkä ansiosta voidaan käyttää uutta öljyntorjuntateknologiaa ja alus pystyy operoimaan tehokkaasti eteen- ja taakse sekä sivuttain. Sivuttain liikkuminen mahdollistaa leveämmän väylän murtamisen kuin perinteisillä samankokoisilla jäänmurtajilla.
NB 508

  • NB 510 Polaris, jäänmurtaja, toimitettu vuonna 2016 Suomen Liikennevirastolle, joka luovutti sen myöhemmin Arctia Oy:lle.
    • Erityisominaisuudet: Alus on maailman ensimmäinen LNG:tä käyttävä jäänmurtaja.
NB 510 Polaris


Muita jäissä kulkevia aluksia (505, 515)

  • NB 505 Norilsk Nickel, arktinen rahtialus, toimitettu v. 2006 MMC Norilsk Nickelille.
    • Erityisominaisuudet: Norilsk Nickel on ensimmäinen kauppa-alus, joka pystyy toimimaan Siperiassa itsenäisesti, ilman jäänmurtajan avustusta, ympäri vuoden.
NB 505 Norilsk Nickel

  • NB 515 Yuriy Kuchiev, jäätämurtava arktinen tankkeri, toimitettiin tilaajalle vuonna 2019.
    • Erityisominaisuudet: Tankkeri pystyy toimimaan itsenäisesti Koillisväylän vaativissa jääolosuhteissa. Se pystyy murtamaan itsenäisesti lähes 2-metristä jäätä. Alus edustaa suomalaista tuoteajattelua, että alus pystyy liikkumaan keula edellä avovedessä ja kevyissä jääolosuhteissa sekä perä edellä vaikeammissa jääolosuhteissa.
NB 515 Yuriy Kuchiev


Sakhalin series (504, 506, 507, 511-514)

  • NB 504 Fesco Sakhalin, jäätämurtava huolto/tukialus, toimitettu v. 2005 Far-Eastern Shipping Companylle. Vuonna 2010 aluksen osti Sovcomflot, joka nimesi sen uudelleen vuonna 2010. Aluksen uusi nimi on SCF Sakhalin.
    • Erityisominaisuudet: Tämä alus oli ensimmäinen, joka rakennettiin telakallamme ilman omaa terästuotantoa.
NB 504 Fesco Sakhalin

  • NB 506 Vitus Bering ja NB 507 Aleksey Chirikov. Jäätämurtavia offshore-huoltoaluksia, jotka toimitettiin Sovcomflot Groupille v. 2012 ja 2013.
    • Erityisominaisuudet: Alusten jäänmurtokyky on erityisen korkea, ne pystyvät toimimaan itsenäisesti jopa 1.7 m paksussa jäässä.
NB 506 Vitus Bering & NB 507 Aleksey Chirikov

  • NB 511 Gennadiy Nevelskoy, jäätämurtava huoltoalus, joka toimitettiin v. 2017 SCF-Groupille.
    • Erityisominaisuudet: Alus voi toimia sukellustukialuksena, ja siinä on myös moon pool eli sukellusaukko.
NB 511 Gennadiy Nevelskoy

  • NB 512 Stepan Makarov, jäätämurtava huoltoalus, joka toimitettiin v. 2017 SCF-Groupille.
    • Erityisominaisuudet: Alus on varustettu aluksen liikkeet vaimentavalla ja talvikäyttöön varustellulla kävelysillalla. Stepan Makarov on maailman ensimmäinen huoltoalus, joka on varustettu tällaisella kävelysillalla. Aluksessa on myös moon pool.
NB 512 Stepan Makarov

  • NB 513 Fedor Ushakov, jäätämurtava huoltoalus, joka toimitettiin v. 2017 SCF-Groupille.
    • Erityisominaisuudet: Alus voi toimia sukellustukialuksena, ja se on varustettu myös moon poolilla eli sukellusaukolla.
NB 513 Fedor Ushakov

  • NB 514 Yevgeny Primakov, jäätämurtava huoltoalus, joka toimitettiin v. 2017 SCF-Groupille.
    • Erityisominaisuudet: Sukellustukialus, jonka avulla voidaan suorittaa vedenalaisia korjaus- ja asennustöitä.
NB 514 Yevgeny Primakov