Helsingin telakan historia

1865
2023

1865

Telakka Helsingfors Skeppsdocka perustettiin vuonna 1865 Helsingissä.

1894

Hietalahden Sulkutelakka ja Konepaja aloitti toimintansa telakalla vuonna 1894.

1910

Jäänmurtajien rakentaminen alkoi Helsingissä. Ensimmäinen jäänmurtaja Mercator rakennettiin.

1936

Wärtsilästä tuli telakan uusi omistaja.

1961

Skandia – ensimmäinen oikea autolautta Suomessa/Suomesta. Lautassa oli ensimmäisenä Suomessa läpiajettava autokansi, johon mahtui 175 henkilöautoa ja 20 kuorma-autoa.

1970

Song of Norway – ensimmäinen oikea risteilyalus.

1977

GTS Finnjet, maailman ensimmäinen kaasuturbiineilla toimiva risteilylautta rakennettiin Helsingissä. Luovutuksensa aikaan alus oli maailman nopein, pisin ja suurin autolautta.

1984

Helsingissä luovutettiin ensimmäinen risteilyalus, jonka hytit oli rakennettu periaatteella AOC eli ”All Outside Cabins”. Alus sai nimekseen Royal Princess, ja kaikki sen matkustajat voivat nauttia upeista maisemista. Samaisessa aluksessa käytettiin moduulirakenteisia hyttiparvekkeita.

1988

Taimyr – atomijäänmurtaja, joka rakennettiin Helsingissä. Valmiisiin runkoihin asennettiin ydinreaktorit Pietarissa.

1989

Masa-Yards perustettiin vuonna 1989 ja yritys aloitti toimintansa Helsingin telakalla. Kvaerner osti Masa-Yardsin vuonna 1991 ja näin syntyi Kvaerner Masa-Yards. 90-luvulla kymmeniä luksusristeilijöitä rakennettiin Carnivalille. Viimeisimpänä Carnival Miracle vuonna 2004.

1990

Ensimmäinen Azipod-laite asennettiin väyläalus Seiliin.

1998

Carnival Cruise Linelle Helsingissä rakennettu Fantasy-sarjan alus Elation oli ensimmäinen risteilyalus, johon asennettiin Azipodit. Myös Elationin sisar Paradise varustettiin Azipodeilla. Paradise oli myös maailman ensimmäinen täysin savuttomaksi (=non-smoking) suunniteltu risteilyalus.

1999

Helsingissä laskettiin vesille risteilyalus, joka sai nimekseen Costa Atlantica ja se luovutettiin vuonna 2000. Alus varusteltiin mm. konsoliparvekkeilla.

2004

Kvaerner Masa-Yards fuusioitui Aker Finnyardsin kanssa vuonna 2004 ja yhtiö aloitti toimintansa nimellä Aker Finnyards Oy. Vuonna 2006 yhtiö muutti nimekseen Aker Yards ja vuonna 2009 telakka myytiin STX Europelle. 2000-luvulla Helsingin telakka on keskittynyt autolauttojen ja jäätämurtavien alusten rakentamiseen, sillä loistoristeilijöiden koko kasvoi niin suureksi, että niiden tuotanto siirrettiin Turkuun.

2010

Arctech Helsinki Shipyard Oy perustettiin joulukuussa 2010 kun STX Finland ja venäläinen United Shipbuilding Corporation (USC) allekirjoittivat yhteisyrityssopimuksen. Viikkoa myöhemmin venäläinen varustamo Sovcomflot tilasi kaksi monitoimista jäänmurtajaa Arctechilta.

2012

Arctech Helsinki Shipyard luovutti ensimmäisen monitoimisista jäätämurtavista huoltoaluksista Venäjän suurimmalle varustamolle Sovcomflotille. Vitus Bering -nimen saanut alus palvelee Arkutun-Dagin öljy- ja kaasukenttää Venäjän Kaukoidässä Sahalinin alueella. Sisarlaiva Aleksey Chirikov valmistui huhtikuussa 2013.

2014

Arctech Helsinki Shipyard rakensi maailman ensimmäisen epäsymmetrisen runkomuodon omaavan pelastusalus Baltikan, joka pystyy murtamaan jäätä kylki edellä, muodostaen erityisen leveän väylän.

Yhtiön osakekanta siirtyi kokonaan venäläisen United Shipbuilding Corporationin omistukseen.

Arctech allekirjoitti sopimuksen jäätämurtavan huoltoaluksen sekä kolmen jäätämurtavan stand-by-aluksen rakentamisesta Venäjän suurimmalle varustamolle Sovcomflotille. Alukset luovutettiin vuosina 2017 – 2018.

2015

Helsingin telakka juhlisti 150-vuotista laivanrakennustaivaltaan.

Jäänmurtaja Murmansk valmistui Arctech Helsinki Shipyardin telakalla.

2016

Arctech luovutti syyskuussa 2016 uuden jäänmurtaja Polariksen täydentämään suomalaista jäänmurtajalaivastoa. Jäänmurtaja käyttää polttoaineena sekä dieseliä että LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua, mikä pienentää aluksen päästöjä ja polttoainekustannuksia. Laiva on maailman ensimmäinen LNG-käyttöinen murtaja.

2017

Telakalla alkoi jäätämurtavan arktisen tankkerin (Arc7) valmistus.

2019

Algador Holdings Ltd allekirjoitti kauppasopimuksen Arctech Helsinki Shipyard Oy:n kanssa Helsinki Shipyard Oy:n ostamisesta. Kaupassa Algador Holdingsin omistukseen siirtyi 100 prosenttia Helsinki Shipyard Oy:n osakkeista.

Kauppa astui voimaan 20. toukokuuta. Uuden telakkayhtiön toimitusjohtajaksi nimitettiin Carl-Gustaf Rotkirch.

Elokuussa telakalla luovutettiin arktinen jäätämurtava tankkeri Yuriy Kuchiev.

2020

Helsinki Shipyard Oy laski ensimmäisen tilauksensa kölin. Aluksen nimeksi ilmoitettiin tulevan SH Minerva. Telakka sai tilauksen kolmannesta tutkimusristeilyaluksesta.

2021

Toisen tutkimusristeilyaluksen kölinlasku Helsinki Shipyardilla. Ensimmäinen tilatuista aluksista laskettiin vesille. SH Minervan kaste ja luovutus.

2022

SH Vega, toinen Helsingin telakalta tilatuista tutkimusristeilyaluksista, laskettiin vesille.

Helsinki Shipyard luovutti heinäkuussa SH Vegan.

2023

Vega-sarjan kolmas alus eli SH Diana luovutettiin asiakkaalle vuoden 2023 maaliskuussa.

Marraskuun 3. päivänä, 2023, Davie ilmoitti saattaneensa päätökseen suomalaisen Helsinki Shipyard Oy:n liiketoimintakaupan. Helsinki Shipyard -nimi jää edelleen käyttöön, mutta telakan juridinen nimi on DNY Finland Oy, joka kuuluu Group Davieen.