Helsingin telakka neuvottelee jäänmurtajatilauksista Yhdysvaltojen rannikkovartioston kanssa

10.10.2025

Suomen ja Yhdysvaltojen välinen yhteisymmärryspöytäkirja avaa mahdollisuuden Suomessa rakennettaville jäänmurtajatilauksille. Helsingin telakka on valmistanut puolet maailman jäänmurtajista ja kaikki Suomessa 2000-luvulla rakennetut jäänmurtajat. Markkinoiden nopein toimitusaika perustuu Helsingin erinomaiseen prosessiosaamiseen ja osaavaan alihankintaverkostoon, joka takaa korkean kotimaisuusasteen. Yhteistyö Yhdysvaltojen kanssa vahvistaa Suomen laivanrakennusteollisuutta osana läntistä teollista ekosysteemiä ja luo molemmille osapuolille kasvua, uusia työpaikkoja ja taloudellista kehitystä.

Washington D.C. | Helsinki: Yhdysvaltain ja Suomen presidentit allekirjoittivat lokakuun 9. päivä Valkoisessa talossa maiden välisen yhteisymmärryspöytäkirjan jäänmurtajayhteistyöstä, jossa presidentti Trumpin hallinto vahvisti aikomuksensa hankkia keskiraskaita Arctic Security Cutters (ASC) -jäänmurtajia Yhdysvaltain rannikkovartiostolle. Helsingin telakan omistaja Davie aloittaa nyt kaupalliset neuvottelut jäänmurtajien rakentamiseksi Yhdysvaltain rannikkovartiostolle. Rakennettavien alusten määrä ja taloudellinen vaikutus tarkentuvat vasta tulevissa neuvotteluissa.

”Tämä yhteisymmärryspöytäkirja merkitsee alkua läntiselle laivanrakennushankkeelle, jollaista ei ole nähty sitten toisen maailmansodan. Se edustaa lännen teollisen voiman elpymistä Yhdysvaltojen johdolla, ja sen voimanlähteenä on Suomen maailman johtava jäänmurtajaosaaminen. Työskentelemme väsymättä Yhdysvaltain rannikkovartioston kanssa saadaksemme alukset vesille vuoteen 2028 mennessä.” toteaa Davien osaomistaja ja toimitusjohtaja James Davies.

”Kiitämme Yhdysvaltojen hallintoa luottamuksesta sekä Suomen hallituksen jatkuvaa tukea prosessissa. Suomella on merkittävä etumatka jäänmurtajaosaamisessa, eikä maailmassa ole Helsingin lisäksi toista telakkaa, jolla olisi jäänmurtajien osalta yhtä uskottavat referenssit, todistettu osaaminen ja toimitusvarmuus kuin meillä – kiitos Helsingin telakan erinomaisen prosessiosaamisen”, sanoo Davien Suomen toimitusjohtaja Mika Heiskanen.

Helsingin telakan Yhdysvaltojen tarpeisiin Suomessa suunnittelema keskiraskas Arctic Security Cutter -konsepti edustaa neljättä sukupolvea arktisten jäänmurtajien sarjassa. Sarjaan kuuluu seitsemän alusta, jotka on rakennettu Helsingin telakalla vuosina 2005–2018. Yksittäisen Helsingissä rakennettavan keskiraskaan jäänmurtajan työllisyysvaikutus on arviolta yli 1500 henkilötyövuotta.

”Yhdysvalloille tarjoamamme konsepti vastaa mielestämme erinomaisesti Yhdysvaltojen rannikkovartioston tarvitsemiin kyvykkyyksiin, sekä täyttää ehdon aiemmin koetellusta ja testatusta konseptista. Pystymme rakentamaan useita jäänmurtajia samanaikaisesti, joten kaikkien alusten rakentaminen onnistuu Helsingissä”, Heiskanen jatkaa.

Jäänmurtajayhteistyö vahvistaa suomalaisen meriteollisuuden asemaa kansainvälisillä markkinoilla

Helsingin telakka on rakentanut puolet kaikista maailman jäänmurtajista sekä kaikki Suomessa 2000-luvulla valmistetut jäänmurtajat. Helsingin telakka rakentaa parhaillaan yhteistyössä Davien Lévisin telakan kanssa Kanadan valtion tilaamaa raskasta Polar Max -jäänmurtajaa, jonka arvo Suomelle on yli 500 miljoonaa euroa.

Davie on tekemässä miljardi-investointia Texasin telakkoihin, joilla tultaisiin valmistamaan Davien Yhdysvalloissa rakennettavat jäänmurtajat. Alukset perustuvat Helsingin telakan omistamaan konseptiin, ja Helsingin telakka sekä sen alihankkijaverkosto tulevat osallistumaan näiden jäänmurtajien valmistamiseen. Yhteistyö Davien Texasin sekä Helsingin telakoiden välillä tulee olemaan tiivistä luoden merkittäviä mahdollisuuksia Suomen meriteollisuuden kehittämiselle.

Davie vahvisti Helsingin telakan terästuotantoa ostamalla heinäkuussa 2025 porilaisen terästeollisuuden erikoisosaajan Enersense Offshore Oy:n. Sata Shipbuilding Oy:n nimellä toimintaansa jatkava Mäntyluodon telakka toimittaa parhaillaan teräslohkoja Polar Max -jäänmurtajaan ja sen lohkotuotanto tulee olemaan merkittävässä asemassa myös mahdollisissa Yhdysvaltojen tilauksissa.

“Suomalainen laivanrakennusosaaminen on sidoksissa kotimaisiin toimitusketjuihin ja prosesseihin, jotka nyt saavat Davien avulla sijaa myös transatlanttisilla markkinoilla. Nyt käsillä oleva jäänmurtajayhteistyö vahvistaa suomalaisten telakoiden asemaa läntisillä markkinoilla ja luo kasvua koko meriteollisuuden alalle Suomessa”, Heiskanen sanoo.

Omistajana Davien tavoitteena on Helsingin ja Porin telakoiden liiketoiminnan, osaamisen ja työllisyyden kasvu kansainvälisillä markkinoilla. Davie on ainoa yhtiö, jolla on laivanrakennustoimintaa kaikissa ICE Pact jäänmurtajayhteisön jäsenmaissa Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Suomessa. Davien luoma yhteistyöverkosto tarjoaa suomalaiselle meriteollisuusosaamiselle merkittäviä mahdollisuuksia kansainväliseen liiketoimintaan, niin laivanrakentamisessa kuin telakoiden kehittämisessä sekä koulutusviennissä.

Lisätietoja:

Antti Leino, yhteiskuntasuhdejohtaja, Davie
antti.leino@davie.group