Helsingin telakan omistava Davie hakee keskeistä roolia Suomen, Kanadan ja Yhdysvaltojen yhteistyössä jäänmurtajien rakentamiseksi

11.7.2024

 

Kanadalainen monikansallinen laivanrakentaja Davie aikoo olla yksi ensimmäisistä yksityisen sektorin osallistujista Kanadan, Suomen ja Yhdysvaltojen historialliseen kolmenvälisessä ICE-aloitteessa.

Kanadan pääministeri Justin Trudeau, Suomen presidentti Alexander Stubb ja Yhdysvaltain presidentin Joe Biden esittelivät Naton huippukokouksen yhteydessä Washington D.C.:ssa 11.7.2024 kolmenvälisen jäänmurtajayhteistyötä koskevan julkilausuman, Icebreaker Collaboration Effortin eli ICE-aloitteen. Aloitteen tavoitteena on edistää yhteistyötä tehokkaamman, nopeamman ja kustannustehokkaamman jäämurtajatuotannon saavuttamiseksi sekä kotimaisille että vientimarkkinoille.

Globaalin maailmantilanteen epävakauden takia, Nato-mailla on kiireellinen tarve lisätä yhteistyötä niin tutkimuksen, kaupan kuin turvallisuuden parissa arktisilla alueilla. Nato-mailla on kuitenkin merkittäviä puutteita jäämurtajien ja muiden erikoisalusten saralla, joilla on merkittävä rooli arktisten tavoitteiden saavuttamisessa. Yksikään maa ei pysty ratkaisemaan jäänmurtajien puutetta yksin, minkä vuoksi yhteistyö liittolaisten kesken, joilla on edistynyttä laivanrakennusosaamista, nousee ratkaisevaan asemaan.

Davie arvostaa valtioiden näkemyksiä ICE-aloitteen luomisessa. Jäänmurtaja-asiantuntijana, jolla on tarkoituksenmukaiset tilat Kanadassa ja Suomessa, Daviella on ainutlaatuinen pätevyys olla merkittävä toimija aloitteen toimeenpanossa. Davien omistama Helsingin telakka on rakentanut yli 50 prosenttia maailman jäänmurtajalaivastosta. Davie osallistuu myös Kanadan kansalliseen laivanrakennusstrategiaan, ja sen kautta sillä on tällä hetkellä maailman suurin raskaiden jäänmurtajien tilauskirja.

Davie odottaa arktisten erikoisalusten kysynnän olevan kaikkien aikojen huipussaan, ja länsimaissa on todettu tarve yli 80 jäätämurtavalle alukselle. ICE-aloitteen alaisuudessa maailmanlaajuinen diplomaattinen yhteistyö auttaa jäänmurtajien rakentajia hyödyntämään näitä mahdollisuuksia.

ICE-aloitteen kolme keskeistä painopistealuetta ovat: 1. tiedonvaihdon tehostaminen; 2.  jäänmurtajaosaamisen kehittäminen; 3. kutsu kumppaneille ja liittolaisille hankkia Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Suomessa rakennettuja jäänmurtajia. Tulevina kuukausina kumppanien välinen aiesopimus määrittelee käytännön kehyksen ICE-aloitteen toteuttamiselle kussakin maassa. Aiesopimus sisältää mekanismin uusien liittolaisten ja kumppaneiden lisäämiseksi.

ICE-aloitteen tavoitteena on vahvistaa laivanrakennuksen tehokkuutta, resilienssiä ja kilpailukykyä kumppanimaissa. Modernien erikoisalusten rakentaminen kotimaisille markkinoille ja vientiin vahvistaa yhteistä voimaa merellä, edistää talouskasvua ja luo tuhansia korkean osaamisen työpaikkoja.

ICE Pact -julkilausuma:

Yhteinen julkilausuma jäänmurtajayhteistyöstä | Tasavallan presidentin kanslian (11.7.2024)  Yhteinen julkilausuma jäänmurtajayhteistyöstä – Presidentti

Tasavallan presidentin kanslian tiedote: Suomi, Yhdysvallat ja Kanada tiivistävät jäänmurtajayhteistyötään (11.7.2024) Suomi, Yhdysvallat ja Kanada tiivistävät jäänmurtajayhteistyötään – Presidentti 

Lisätietoja

Paul Barrett

Chief Communications Officer

paul.barrett@davie.ca +41 79 797 81 37

 

Tietoa Daviesta

Vuonna 1825 Quebecissä, Kanadassa perustettu Davie on maailmanluokan erikois- ja kriittisten alusten, kuten jäänmurtajien, lauttojen ja sota-alusten, suunnittelija ja rakentaja hallituksen ja kaupallisille asiakkaille. Davie liittyi Kanadan hallituksen National Shipbuilding Strategy -kumppaniksi 4. huhtikuuta 2023. Tämä historiallinen sopimus koskee suurimpien ja teknologisesti edistyneimpien Kanadassa koskaan suunniteltujen ja rakennettujen alusten suunnittelua ja rakentamista. Alustava 8,5 miljardin dollarin työpaketti sisältää seitsemän raskasta jäänmurtajaa ja kaksi suurta hybridikäyttöistä lauttaa. Davie on osa Groupe Davieta, joka hankki Suomen Helsingin telakan, maailman johtavan jäänmurtajien suunnittelijan ja rakentajan, marraskuussa 2023. Lisätietoja löytyy osoitteista davie.ca ja helsinkishipyard.fi.

Tietoa Helsinki Shipyardista

Helsinki Shipyard Oy sijaitsee Suomen pääkaupungissa ja on erikoistunut meriteknologiaan sekä haastaviin olosuhteisiin ja vaativille reiteille tarkoitettujen erikoisalusten rakentamiseen. Telakalla on pitkät perinteet ja vertaansa vailla olevaa asiantuntemusta kylmissä olosuhteissa operoitavien jäänmurtajien ja muiden korkean jääluokan omaavien alusten suunnittelussa ja rakentamisessa. Arktisen tietotaidon lisäksi asiantuntijuutemme kattaa matkustajalautat ja risteilyalukset. Helsingin telakalla telakkatoiminta alkoi jo 156 vuotta sitten, 4. maaliskuuta 1865, kun Helsingfors Skeppsdocka valtuutettiin perustamaan telakka Hietalahteen. Telakka tunnetaan suomalaisen laivanrakennuksen edelläkävijänä, merkittävänä työnantajana, sekä osana Helsingin kaupungin historiaa ja maisemia.