Kanadan rannikkovartiostolle rakennettavaan raskaaseen Polar Max -jäänmurtajaan asennetaan ABB:n Azipod® ruoripotkurijärjestelmä

5.11.2025

ABB:n integroitu sähkövoima- ja propulsioratkaisu otetaan käyttöön uudessa Polar Max -jäänmurtajassa, joka rakennetaan Kanadan rannikkovartiostolle yhteistyössä Helsingin telakan ja Davie Shipbuildingin Levien telakan kanssa. Jäänmurtaja valmistuu 2030 mennessä, ja on osa Kanadan kansallista laivanrakennusohjelmaa (National Shipbuilding Strategy/NSS), jossa Davie on strateginen kumppani.

18 MW:n Azipod -propulsioteho varmistaa huipputasoisen suorituskyvyn Pohjois-Amerikan jäisillä vesialueilla. 22 800 tonnin painoinen ja 138,5 metrin pituinen alus on ensimmäinen laivanrakennusprojekti Helsinki telakalla Davien omistuksessa. Jäänmurtamisen lisäksi alus toimii tutkimusaluksena sekä tukee öljyntorjuntaa, hätähinauksia, merellisiin hätätilanteisiin vastaamista ja pohjoisten alueiden ympärivuotisia huoltokuljetuksia. Aluksen rakentaminen aloitettiin Helsingissä 20.8 ja lohkovalmistus Porissa alkaa tässä kuussa.

Azipod®-propulsio on vuosikymmenten ajan osoittanut kykynsä vaativissa jääolosuhteissa, ja se on todistanut luotettavuutensa maailman vaativimmissa meriolosuhteissa, sanoo ABB Marine & Ports -liiketoimintayksikön johtaja Juha Koskela. – On kunnia olla mukana projektissa, joka on keskeinen sekä napa-alueiden operoinnin kannalta että suomalaiskanadalaisen laivanrakennusyhteistyön vahvistamisessa.

Polar Max -hanke tukee Icebreaker Collaboration Effort (ICE Pact) -aloitetta, jossa Suomi, Kanada ja Yhdysvallat tekevät yhteistyötä vahvistaakseen maiden kykyä suunnitella, rakentaa ja markkinoida arktisiin ja napa-alueiden olosuhteisiin suunniteltuja huippuluokan aluksia.

ABB:n laaja toimituskokonaisuus auttaa varmistamaan aluksen korkean suorituskyvyn sen koko elinkaaren ajan. ABB toimittaa alukseen Azipod®-sähköpropulsioyksiköt, akselilinjapropulsiomoottorin, taajuusmuuttajat, generaattorit, kytkinlaitteet, maasähköliitännän, LTO-akut sekä teho- ja energianhallintajärjestelmän. Lisäksi alukselle asennetaan ABB:n innovatiivinen AX Bridge -ratkaisu, joka parantaa tilannetietoisuutta ja konesillan tehtäviä.

Polar Max -hanke on tärkeä virstanpylväs tuotannon ja suunnittelun laajentamisessa Helsingissä, sanoo Helsinki telakan toimitusjohtaja Kim Salmi. – Hanke on erinomainen esimerkki siitä arktisen laivanrakennuksen osaamisesta, jolle on kansainvälisesti suurta kysyntää. Odotamme innolla yhteistyötä ABB:n kanssa tämän uuden rakennusprojektin toteutuksessa.

– Laivanrakennusyhteistyön vahvistaminen luotettavien kumppaneiden kanssa on olennaista yhteisten tavoitteiden edistämiseksi, sanoo Davie Shipbuildingin toimitusjohtaja James Davies. – Tämä sopimus syventää ABB:n ja Davien kumppanuutta ja osoittaa yhteisen sitoutumisemme napa-alusten huipputason rakentamiseen.

Lisätietoja: 

Antti Leino, yhteiskuntasuhdejohtaja, Davie 

0407058769,antti.leino@davie.group